Alligo renodlar sina konceptvarumärken i Norden

Alligo renodlar sina konceptvarumärken i Norden

Icke- regulatoriskt

Alligo tar nästa steg i att integrera sin verksamhet med att ha ett primärt varumärke på varje marknad. I Sverige blir det Swedol kunder möter i butiker och på webben, på den norska och finska marknaden blir det TOOLS.

Det innebär att Grolls-butikerna byter namn till Swedol i Sverige och till TOOLS i Finland. I Norge samlas Univern-butikerna under det gemensamma namnet TOOLS.

Sedan Swedol, TOOLS, Grolls och Univern 2020 blev en gemensam koncern har vi arbetat med att skapa en gemensam plattform för samtliga konceptvarumärken. Idag är Alligo ett integrerat bolag med gemensamma inköpsprocesser, gemensam logistik och ett gemensamt produktsortiment. Att renodla våra varumärken kommer underlätta försäljningen, säger Håkan Wanselius, chef Sortiment och Inköp på Alligo.

Förändringen har påbörjats och kommer att avslutas under 2024. Totalt är det 49 butiker som omfattas. I Sverige kommer Swedol att bli en butikskedja med 90 butiker, TOOLS kommer att ha 57 butiker i Norge och 40 i Finland.

För kunden kommer namnbytet inte att göra någon skillnad. Kunden handlar precis som tidigare, hittar oss på samma ställen och har kontakt med samma säljare, förtydligar Håkan Wanselius.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Clein Ullenvik, VD & Koncernchef
eller:
Irene Wisenborn Bellander, CFO
Tel +46 8 712 00 00
ir@alligo.com

Om Alligo
Alligo är en ledande aktör inom arbetskläder, personligt skydd, verktyg och förnödenheter i Norden. Koncernen omsätter cirka 9,5 miljarder SEK per år och har omkring 2 500 anställda. Alligo AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan juni 2017. Läs mer på www.alligo.com

Alligo AB (publ)

Box 631, 135 26 Tyresö · Vindkraftsvägen 2, 135 70 Tyresö · Telefon +46 (0) 8 – 727 27 20 · www.alligo.com

Tillbaka till pressmeddelanden