Alligo stärker sin position på den finska marknaden – förvärvar Hämeen Teollisuuspalvelu Oy och Riihimäen Teollisuuspalvelu Oy

Icke- regulatoriskt

Alligo har tecknat avtal om att förvärva 100 procent av aktierna i de finska bolagen Hämeen Teollisuuspalvelu Oy och Riihimäen Teollisuuspalvelu Oy. Bolagen har verksamhet på flera orter i södra Finland och säljer verktyg, förnödenheter, industrikomponenter, yrkeskläder och personligt skydd.

Bolagen omsätter tillsammans ca 15 MEUR och har 42 anställda. De har sammanlagt fem butiker på orterna Tavastehus, Riihimäki, Tammerfors och Hyvinge.

Med Alligo som ägare känner vi oss stärkta i arbetet med att fortsätta utveckla vår verksamhet. Jag är övertygad om att samarbetet med övriga bolag inom Alligo-koncernen kommer skapa mervärden för både kunder och medarbetare och öka försäljningen, säger Vesa Kuusisto, VD i Hämeen Teollisuuspalvelu och ägare i båda bolagen.

Hämeen Teollisuuspalvelu och Riihimäen Teollisuuspalvelu har båda en fin kundbas och är stora leverantörer till försvarsindustrin och passar mycket bra in i vår finska verksamhet. Butikerna har ett attraktivt geografiskt läge mellan Tammerfors och Helsingfors som stärker Alligo på den finska marknaden. Vi har för avsikt att fortsätta förvärva välskötta bolag som passar in i vår strategi, säger Clein Ullenvik, VD och koncernchef Alligo.

Förvärven förväntas slutföras under det andra kvartalet 2024 och är avhängigt myndighetsgodkännande.

Irene Wisenborn Bellander, CFO
ir@alligo.com

Om Alligo AB (publ)
Alligo är en ledande aktör inom arbetskläder, personligt skydd, verktyg och förnödenheter i Norden. Försäljning sker i huvudsak genom de starka konceptvarumärkena Swedol i Sverige och TOOLS i Norge och Finland. Koncernen har omkring 2 400 anställda och omsätter cirka 9,3 miljarder SEK per år. Alligo AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer på alligo.com