Stort intresse för stipendiet Framtidsbygget

Stort intresse för stipendiet Framtidsbygget

Icke- regulatoriskt

Swedol/TOOLS/Grolls nyinstiftade stipendium Framtidsbygget blev en succé. Närmare 400 gymnasieelever med yrkesinriktat program ansökte – men bara två kan vinna.

När vi i juryn läste alla ansökningar var det kul att se att så många har en drivkraft för branschen. Flera vill starta eget företag med en speciell inriktning, eller förändra branschen till det bättre. Andra brinner för att få köra timmerbil eller jobba med sitt hantverk. Det var jättehärligt att läsa, säger Linda Jacobsson, nordisk marknadschef på Swedol/TOOLS.

Stipendiet är en del av den satsning som Swedol och TOOLS påbörjade våren 2022. En kraftsamling för att få fler unga att söka sig till yrkesbranschen. Under året har man riktat sig till framtida gymnasieelever på en mängd olika sätt, från gymnasiemässor och radiokampanjer till Yrkes-SM och kampanj på TikTok.

Framtidsbygget delas ut en gång per år och går till två gymnasieungdomar – en tjej och en kille – som båda studerar på ett yrkesinriktat program. Stipendiaterna får 25 000 kronor var.

I juryn ingick Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag, Mathias Wassberg, vd på 3M samt Linda Jacobsson, nordisk marknadschef, Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef och Clein Ullenvik, vd – alla från Swedol/TOOLS.

– Det finns ett stort engagemang från alla i juryn. Vi läste och diskuterade och slogs av alla guldkorn vi fann. Unga människor med intressanta planer framåt. ”Tänk att det här är skrivet av en 17-åring”, var en vanlig kommentar, säger Linda Jacobsson.

De första två vinnarna presenteras på swedol.se, tools.se under mars månad.

/FAKTARUTA:

Sök till Framtidsbygget 2023
Ansökan för 2023 års stipendium är öppen till och med den sista oktober. Har du påbörjat – eller ska påbörja – en utbildning på ett yrkesinriktat gymnasieprogram i Sverige kan du söka. Du kan både nominera någon och ansöka själv.

Kontaktuppgifter:

Linda Jacobsson